Regelmatig hoor ik van senioren dat ze problemen hebben met het gebruik van hun computer, laptop, tablet, smartphone of e-reader. Ze hebben weliswaar wel iemand in hun omgeving die hen advies geeft over het gebruik van hun apparatuur, ‘maar het gaat veel te snel’.

Dat is nou precies waar ik het verschil wil maken, u adviseren en helpen in het tempo waar u behoefte aan heeft. Zo nodig leg ik het nog een keer uit … en nog eens, zo eenvoudig mogelijk.

Advies

Welk advies kunt u van mij verwachten?

De adviezen die ik geef, kunnen grofweg worden verdeeld in 3 categorieën:

  • Advies aan ‘beginners’
    U heeft een apparaat, maar u gebruikt het nauwelijks omdat u niet weet hoe. Ik leg u uit hoe het apparaat werkt, waar wat zit en hoe u het kunt vinden, maar natuurlijk vooral wat u er mee kunt doen en hoe;
  • Advies aan ‘gevorderden’
    U heeft basiskennis van het apparaat, maar het wil maar niet lukken om dat te doen wat u wilt, terwijl u weet dat het mogelijk is. Ik bespreek met u tegen welke problemen u aanloopt en ga daarna samen met u zoeken naar een oplossing. Dat leg ik stap voor stap uit, net zolang tot het doet wat het moet doen.
  • Advies met betrekking tot aankoop
    U denkt er aan om een apparaat aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat u wilt Skypen met uw zoon / dochter of kleinkind in het buitenland. Ook hier ga ik eerst, samen met u, vaststellen waar u behoefte aan heeft. Wat wilt u er mee doen en wat wilt u er meer mee kunnen? Vervolgens ga ik u zo duidelijk mogelijk uitleggen welke apparaten in aanmerking komen en waarom. Ook vertel ik u hoe en waar u dit apparaat kunt kopen, uiteraard liefst zo goedkoop mogelijk.

Voor meer informatie zie Aankoophulp

Service

Apparaten zoals uw computer of laptop hebben onderhoud nodig. Het merendeel van deze onderhoudstaken kunt u zelf uitvoeren, maar soms is het zinvol om een computerservice in te schakelen.

Hoe ik u kan helpen bij het onderhoud van uw apparatuur

Wanneer u mijn hulp inroept, ga ik u uitleggen welk onderhoud er regelmatig moet gebeuren en waarom. Daarnaast zorg ik er voor dat u veilig het internet op kunt, bijvoorbeeld om te internetbankieren.

Maar er is meer…

Apparaten, dus ook de computer of laptop kunnen kapot gaan. Tenminste, het lijkt kapot. Is dat ook zo?

Ik kan dat voor u uitzoeken. Als u geluk heeft, is het met een eenvoudige handeling op te lossen. Als u pech heeft en het lijkt echt stuk te zijn, dan komt de overweging om het apparaat te laten repareren of te vervangen. In dat geval gaan we samen de mogelijkheden afwegen zodat u een overwogen keuze kunt maken.

Kortom, er zijn een heleboel zaken waarmee ik u kan helpen uw computer, laptop, tablet of smartphone werkend te krijgen en te houden, bijvoorbeeld:

  • Installeren en instellen van beveiligingssoftware zoals een firewall en virusscanner;
  • Installeren en instellen van andere software zoals bijvoorbeeld een e-mailprogramma en internet browser;
  • Updaten van reeds geïnstalleerde software;
  • Updaten of herinstalleren van het besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows 10;
  • Aansluiten en instellen van externe apparatuur, zoals een printer, Wifi verbinding, enzovoorts;
  • Het opwaarderen van uw apparatuur, bijvoorbeeld door extra geheugen of een snelle interne schijf (SSD) te plaatsen;
  • Het (laten) repareren of vervangen van uw apparatuur;
  • … enzovoorts.

Twijfelt u of ik u kan helpen? Geen probleem, vraag het gerust en ik geef u een eerlijk antwoord.